Jan Heesakkers 75 jaar lid

Dat Caecilianen lang blijven hangen, aan de bar en aan de club, is geen nieuws. Jaarlijks huldigen we indrukwekkende rijtjes van heren en dames die tientallen jaren lid zijn van de club. Toch mochten we zaterdag in het Openluchttheater Mariahout een wel heel bijzonder jubileum vieren. Bijzonder, zelfs voor St Caecilia-begrippen. Jan Heesakkers: 75 jaar lid! En wat voor lid…

De rollen waren omgekeerd deze zaterdagavond. De harmonie stond op de tribune, coronaproof uit elkaar, Jan en familie zaten op het podium. Menig serenade werd afgelast dit voorjaar, maar deze mocht niet worden overgeslagen. Het kreeg zowaar een extra mooi tintje, zo in het openluchttheater. Het was overigens ook Jan die met zijn orkest, op dat podium, het eerste concert van de harmonie in het OLTM verzorgde. Toeval?

Jan begon na de oorlog in ‘45 op 13 jarige leeftijd lid als trompettist bij St Caecilia. In de jaren daarna ontwikkelde Jan zich snel om in mei 1969 in de voetsporen van zijn vader te treden als dirigent. In het najaar van datzelfde jaar was er al meteen de eerste grote uitdaging,  de concoursdeelname in Volkel. Spannende maanden gingen eraan vooraf maar het resultaat mocht er zijn, een eerste prijs met promotie. Nog vele prijzen zouden er volgen.

Bijzonder moment was ook het concert ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van onze vereniging in 1976. Toen dirigeerde Jan “Lieshout en zijn molens” van de hand van professor Badings. Een bijzonder concert en een bijzonder jubileum. Veel leden die dit meegemaakt hebben spreken hier nog regelmatig over. In 1994, na 25 jaar dirigeren, neemt Jan afscheid en ter ere hiervan wordt er een cd uitgegeven genaamd Ouverture in Zilver. Een benoeming tot ere-dirigent volgt.

Natuurlijk drukte Jan als dirigent een grote stempel op onze vereniging. Maar hier bleef het niet bij. Vanaf 1966 is hij ook nog een aantal jaren bestuurslid geweest.

Nu, in 2020 vieren we het 75 jarig jubileum. Nog steeds is de naam Heesakkers niet weg te denken uit het orkest. Een orkest waarvan Jan de basis verstevigde en waar zijn nazaten nog steeds in musiceren. 75 jaar lid, wat een prachtige jubileum om te vieren en wat een eer om Jan in ons midden te hebben.