Uitzwaaiconcert voor concoursdeelname harmonie St Caecilia in Dorpshuis

LIESHOUT – Harmonie St Caecilia verzorgt zondag 12 november het laatste concert in haar voorbereiding op de concoursdeelname later die maand. In het Dorpshuis in Lieshout speelt het orkest haar volledige concoursprogramma, gevolgd door een concert van gastharmonie De Goede Hoop uit Aarle-Rixtel.

Harmonie De Goede Hoop geniet nog na van het succes van haar Maistro concerten, met als hoogtepunt de finale aan het einde van het vorige muziekseizoen. Een reeks waarin ‘onervaren’ gastdirigenten het tegen elkaar opnamen. Werner van Mierlo ging er uiteindelijk met de titel van Maistro vandoor.

Concertconcours in Veldhoven

Het harmonieorkest van St Caecilia werkt nu naar een hoogtepunt toe, de deelname aan het concertconcours op 26 november in Theater de Schalm. Het concours is een flinke kluif voor de kersverse dirigent Johan Smeulders. De Nuenenaar staat sinds mei voor het orkest en waar de meeste dirigenten jaren de tijd hebben om een orkest te leren kenen, moet Smeulders dat in een paar maanden doen. Daarnaast liggen er drie lastige eerstedivisiewerken op de lessenaar.

Het concert van 12 november is de voorlaatste stop in de voorbereiding, voordat het orkest eindstation de Schalm in Veldhoven aan doet. Het wordt dus een waar ‘uitzwaaiconcert’.

Bijzonder programma

Het harmonieorkest kiest voor een bijzonder programma, want in plaats van een meer traditioneel en rustig inspeelwerk start St Caecilia met Jungla van Ferrer Ferran. Een sfeervolle, soms benauwende en opzwepende reis door de jungle. Het fragiele en sfeervolle Sarabande, het tweede deel uit de Fifth Suite for Band van Alfred Reed, is het tweede werk. Het orkest sluit af met het virtuoze Fantasy Variations. Met het concertwerk heeft componist James Barnes de virtuositeit van de legendarische ‘duivelsviolist’ Niccoló Paganini proberen te vangen.

De Goede Hoop

De goede hoop brengt een gevarieerd programma met onder meer Sunbursta celebration to the sun, Robin hood suite en Saxpack, waarin Thijs Derks de solopartij op sax voor zijn rekening neemt. Ook Puszta van Jan van der Roost en het alom bekende March from 1941 van filmmuziekgrootheid John Williams staan op het programma.

Het concert start zondagavond 12 november om 19:30 uur in Het Dorpshuis in Lieshout. Toegang is gratis.